mobiliteit
backoffice
Outsystems
design system

hoe MultiTankcard navigeerde naar efficiƫntie

Klant

MultiTankcard

Industrie

mobiliteit

Type project

UXaaS

Een schermontwerp van de dashboardpagina van het self-service portaal van MoveMove

Xander

17d geleden

In dit kleurige dashboard vindt de wagenpark beheerder in 1 klik de belangrijkste info en acties šŸ‘Œ

Sebastiaan
Esmay

de vraag

complexe bedrijfsprocessen digitaal verbinden

Zakelijke mobiliteit anno ā€˜23 gaat er compleet anders aan toe dan vroeger. Het wagenpark met brandstofautoā€™s heeft plaats gemaakt voor gloednieuwe elektrische autoā€™s en OV-kaarten. Deze nieuwe situatie brengt een flinke bak complexiteit met zich mee. Nogal een uitdaging voor MultiTankcard, die als grootste aanbieder van zakelijke mobiliteitspassen in Nederland zonder twijfel vooraanstaand te noemen is op de nationale leasemarkt. Maar hoe zorg je ervoor dat al deze complexe bedrijfsprocessen en stakeholders bij elkaar komen in 1 makkelijk te gebruiken systeem?

onze aanpak

analysetools, schetsen en een UX-backlog

Door de jaren heen analyseerden en verbeterden we talloze bedrijfsprocessen voor o.a. customer service, finance of operations. Vooral user journeys, schetsen en interactieve prototypes hielpen ons om de enorme complexiteit te behappen. Maar het ging verder, want naast de bedrijfsprocessen zagen we ook ruimte voor verbetering van MTcā€™s agile ontwikkelproces. Daarom sloten we een apart ontwerpproces naadloos aan op het bestaande agile ontwikkelingsproces, met onze eigen UX-tickets en UX-backlog. Zo ontvouwde zich een gestroomlijnd proces waarin designer, PO, BA, developer en eindgebruiker samenkomen om het ontwerp te evalueren. Ontwerp blijkt toch weer een ware verbinder.

uitgelichte

2 merken, 1 style guide

Door een style guide en bijbehorend design system bij te houden over de jaren heen, wisten we zeker dat onze ontwerpen conistent ontworpen en ontwikkeld werden. Bijkomend voordeel van een design system in Figma: in 1 klik konden we ontwerpen overzetten van merk 1 naar merk 2. Super handig voor multibrand of whitelabel ontwerpen!

Een schermontwerp van de persoonspagina van het self-service portaal van MoveMove
Een schermontwerp van de persoonspagina van het self-service portaal van MultiTankcard
dit wil ik ook hebben
ā˜ļø

het resultaat

iedereen meegenomen, in systeem en proces

Samen bouwden we een volledig geĆÆntegreerd systeem waarin alle stakeholders met elkaar verbonden zijn. En dus niet met een generieke CRUD-interface, maar juist afgestemd per stakeholder. Zo kunnen bijvoorbeeld de wagenparkbeheerder, finance en CS allemaal een brandstoftransactie zien, maar zijn de behoeftes en dus de acties, info en weergave ervan totaal anders. Naast functie is ook de vorm afgestemd: het merk voor MKB (MultiTankcard) heeft bijv een strakke, zakelijke look tegenover de speelse, dynamische look voor ZZP (MoveMove).Ā 

Xander

3u geleden

Transacties in 3 verschillende vormen voor 3 verschillende gebruikers šŸ¤“

de impact

kostenbesparing door efficiƫntie

Al met al kunnen we onze impact samenvatten in 1 woord: efficiĆ«ntie. EfficiĆ«ntie in hun bedrijfsprocessen, nu MTc Ć©Ć©n allesomvattend systeem heeft met een gebruiksvriendelijke interface. Maar ook efficiĆ«ntie in MTcā€™s agile ontwikkelproces, nu ontwikkelaar, business en gebruiker met elkaar verbonden zijn door ontwerp. En zelfs zien we efficiĆ«ntie in bedrijfsstrategie, nu MTc door ons werk heeft besloten een eigen UX-afdeling op te zetten. En we weten allemaal het effect van efficiĆ«ntie: geld besparen.

Windmolens op zee

door goede UX kreeg MultiTankcard

less or more

Ā efficiĆ«ntie

Wil jij dit ook, neem dan contact op

neem contact op
šŸ‘€