Klant
Quantaris
Industrie
notarieel
Type project
projectbasis
de vraag
De notariswereld is dan misschien klein, maar Quantaris is daarin groot. Om als grote speler niet ingehaald te worden door de vaak kleine en jonge concurrentie, moet je meegaan met de tijd. En meegaan met de tijd betekent meedoen aan de hoge ontwerpstandaarden van Apple en Google. Makkelijker gezegd dan gedaan, want helaas zit de technische ontwikkelomgeving van Quantaris, genaamd Dataflex, vol met technische blokkades. Dus hoe zorg je ervoor dat je ondanks al deze blokkades toch Google-kwaliteit kan krijgen? Laat dit nou net onze expertise zijn.
uitgelichte feature
Na analyse van de oude software concludeerden we vooral dat de interacties actie-geƶrienteerd zijn in plaats van workflow-geƶrienteerd. Acties zijn inconsistent verspreid over de applicatie, waardoor je al snel denkt: help, waar moet ik beginnen...? Door dit te verbeteren, konden we vanzelf de leercurve minder stijl maken en zo de conversie verhogen.
onze aanpak
Het kan verleidelijk zijn om meteen te beginnen met schetsen. Maar dat doen wij dus niet;Ā wij willen eerst de problemen die een notaris ervaart volledig doorgronden, om daarna pas met passende oplossingen te komen. Na een grondige analyse kwamen we uit op een aantal ontwerpideeĆ«n, welke niet allemaal mogelijk waren in de ontwikkelomgeving. Als reactie hierop hebben we het ontwerp zover aangepast dat het technisch wel mogelijk was; met als bijeffect dat een aantal UX verbeteringen niet mogelijk waren. Gezien de wens voor een UX van Google-kwaliteit wilden we deze ideĆ«n niet laten liggen. Daarom leverden we niet 1 maar uiteindelijk 3 ontwerpen op: een visionaire āmoonshotā zonder technische limieten, een variant mĆ©t limieten en een hybride daarvan.
uitgelichte
In de moonshot konden we een shift maken van actie-georiƫnteerd naar workflow-georiƫnteerd. Hierdoor konden we de chaos aan acties weghalen uit het overzicht en pas tonen wanneer deze relevant zijn. Daarnaast hebben we diverse UI design principes toegepast om het geheel overzichtelijker te maken. Best goed gelukt, toch?
het resultaat
Met deze drie richtingen kon Quantaris een weloverwogen keuze maken: op korte termijn gingen ze aan de slag met de gelimiteerde variant en op lange termijn met de visionaire variant. Zo hadden ze op korte termijn dus een herontwerp dat rekening houdt met de limitaties van hun huidige ontwikkelomgeving, maar wel gebruikmaakt van bekende patronen van Google, bijv. een dashboard, interactieve cards en wizard flows. Zonder al te veel ontwikkelwerk hadden ze toch op korte termijn een release met Google-kwaliteit.
de impact
Zoān kwaliteitsstandaard van Google of Apple is natuurlijk fijn voor de eindgebruiker, maar is het de investering waard? Ons concrete werk op korte termijn hebben was zeker waardevol. Maar we hebben een nog veel grotere impact gehad op lange termijn; door de visie van de moonshot realiseerde Quantaris zich dat de technische blokkades het enige waren wat ze tegenhield. Het antwoord is dus volmondig: ja.To the moon!*
*And back, natuurlijk.